top of page

Keski-Pasilan peruskoulu ja päiväkoti

 

Pasilan peruskoulu ja päiväkoti Aurinkokello on vuonna 2020 järjestetyn kutsukilpailun voittaneen ehdotuksen kautta syntynyt opetuskortteli-kokonaisuus Helsingissä. Hanke tehtiin työyhteenliittymänä Arkkitehtuuri- ja muotoilutoimiston kanssa.

Rakennus sijoittuu Triplan pohjoispuolelle, tiiviisti rakentuvaan Ratapihakortteleiden kaupunginosaan. Tontti on rakentamisen määrään suhteutettuna pieni, jyrkässä rinteessä ja teknisesti haastava. 

 

Arkkitehtoninen konsepti perustuu kaavassa olleen umpikorttelin muuttamisena siten että tontille iso rakennusmassa sopeutetaan mittakaavallisesti ja kaupunkikuvallisesti istumaan ympäristöön. Rakennuksen kaksi ensimmäistä kerrosta muodostavat kaupunkitilaan avautuvan rinteeseen uppoavan jalustan. Tämän päälle sijoittuu koulun piha ja sen keskellä rakennusmassa, johon sijoittuvat suurin osa luokkatiloista. Pihalta rakennus hahmottuu kolmikerroksisena ja helposti lähestyttävänä myös pienille oppilaille. Ratkaisun myötä piha saa auringonvaloa koko päivän ajan ja sieltä avautuu pitkät näkymät ympäröiviin puistoihin. Piha-alue kasveineen, leikkialueineen ja sinne johtavine istuskeluportaineen liittyy osaksi vaihtelevaa ja polveilevaa yhteistä julkista maisematilaa. 

 

Erityisen merkittävä kaupunkikuvallinen rakennuksella on Höyrypuiston pohjoiseteläsuuntaisen puistoakselin päätteenä. Rakennus on istutettu tähän näkymään siten, että sen korkeampi osa on vedetty rauhallisesti pitkän näkymän taustalle. Tunnistettava rakennus kytkeytyy ratapiha-alueen historiaan ja Pasilan vanhaan koulurakennukseen rakennusmateriaalinsa punatiilen kautta.

 

Rakennuksen ulkoarkkitehtuurin materiaalimaailma jatkuu sisäänkäyntikerroksessa, jossa seinät ovat tiiltä. Sisätiloissa on suosittu puuta alakatoissa, kalusteissa ja seinäpinnoissa, joka ympäristöystävällisyytensä lisäksi vaikuttaa suotuisasti sisäilman laatuun. Luonnonmateriaalien ja sävyjen kautta on tavoiteltu rauhallista ja valoisaa tunnelmaa. Materiaalien käytöllä luodaan myös orientoitavuutta ja identiteettiä eri tiloihin. 

 

Rakennuksessa keskeistä on luonnon valon hyödyntäminen niin ulko- kuin sisätiloissakin. Lounaispuolen lasiseinästä tulviva valo ja tilojen ryhmittyminen rakennuksen läpäisevän valoaukon ympärille on sisätilojen arkkitehtuuria merkittävästi muovannut ratkaisu. Ikkunapinta-alan suhde ulkoseinään on suuri, mikä on toinen keskeinen keino edistää valoisuutta sisätiloissa. Myös useat rakennuksen väliseinät ovat lasisia, mikä valoisuuden ohella, lisää myös yhteisöllisyyttä ja helpottaa kommunikointia eri tilojen välillä. 

 

Suunnitelma huomioi erityisesti näkymät ja yhteydet Halkopiipunkalliolta koulun ja päiväkodin pihoille ja taustalla olevaan koulurakennukseen. Koulun pihatilat sijoittuvat lähes kokonaan koulun matalan osan katolle, jonne aurinko paistaa ympärivuoden. Myös päiväkodin leikkipiha on suhteellisen valoisa aamu- ja iltapäiväaikaan. Valoisuudella on merkitystä niin käyttäjien kuin kasvillisuuden viihtymiseen kattopihoilla. Runsas kasvillisuus ja näkymät vaikuttaa positiivisesti myös oppimisen tiloista ulos avautuviin näkymiin. 

 

Helsingin kaupungin kasvatuksen toimialan tavoitteiden mukaisesti koulurakennuksen tilankäyttö on tehokasta, mutta samalla se tarjoaa monipuolisia tiloja myös alueen asukkaiden käyttöön. Pasilan peruskoulu on tuhannen oppilaan koulu, ja lisäksi rakennuksessa toimii 200 lapsen päiväkoti Aurinkokello. 

Rakennuksen tilat ryhmittyvät selkeästi hahmotettaviksi kokonaisuuksiksi yhteisöllisiä toimintoja sisältävään kaksikerroksiseen jalustaosaan ja astetta yksityisempään korkeaan osaan, jonne sijoittuvat yleisen oppimisen korttelit. 

 

Rakennuksen sisäänkäynnit sijoittuvat useaan suuntaan käyttötarkoitusten mukaan. Tilasuunnittelulla on vaikutettu siihen, että syntyy yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutusta koulun käyttäjien kesken. Pääsisäänkäynti Tulistimenkadulta johtaa 1. kerroksen avaraan monikäyttöiseen keskeistilaan. Yhteisöllisessä ja ympäröivään kaupunkitilaan sekä Halkopiipunkallioille avautuvassa keskeistilassa avoportaikko on kaiken ikäisten käytössä oleva talon kiinnekohta, joka jakaa ja välittää liikennettä ja kokoaa yhteen. Suuri rakennuskokonaisuus on kerralla hahmotettavissa kaikki kerrokset läpäisevän valoaukon välityksellä. Keskeistila tarjoaa erityyppisiä näkymiä sekä rakennuksen sisällä että ulkoympäristöön. Luonnonvalon kulku muovaa tilojen ilmettä eri vuorokaudenaikoina. Kulkureitit sivuavat keskeistilaa joka kerroksessa, mikä edesauttaa orientoitumista isossa koulurakennuksessa.

T​ilaaja:

Sijainti:

Laajuus:

Valmistunut:

Valokuvat:

Kutsukilpailuvaiheen

työryhmä:

Helsingin kaupunki

Keski-Pasila, Helsinki

noin 13 250 brm²

2025

Kalle Kouhia

Talli: Minna Lukander, Jukka Sulonen, Tiina Juuti, Petra Minkkinen

Mer: Julia Hertell, Jenni Hölttä, Kaisa Riippi, Johanna Brummer,

Jenny Jolkkonen​​

Arkkitehti- ja pääsuunnittelu:

Työyhteenliittymä Mer Arkkitehdit ja Arkkitehtuuri- ja

muotoilutoimisto Talli​​

Pääsuunnittelu:

Rakennussuunnittelu:

Muu suunnitteluryhmä:

Minna Lukander ja Jukka Sulonen

Julia Hertell, Jenni Hölttä

Kaisa Riippi, Tiina Juuti, Juha Vento, Anna Sirola, Ida Fraser, Annina

Ruuhilahti, Jussi Laine, Johanna Brummer, Anna Uushärkälä, Felipe Diaz

Sisustussuunnittelijat:

Emilia Nysten, Jorma Valkama

Pihasuunnittelu:

Rakenne, elinkaari- ja talotekninen suunnittelu:

Masu Planning Oy

Ramboll Oy

© 2025 Mer Arkkitehdit Oy
  • Facebook - Black Circle
bottom of page